Social media και ο ρόλος τους στις επιχειρήσεις

Social media και ο ρόλος τους στις επιχειρήσεις σήμερα

Καθορίζοντας μια στρατηγική social media για την επιχείρηση- Social media strategy

Η παρακολούθηση και η μέτρηση των social media μπορεί να ποσοτικοποιήσει τον τρόπο και τον αντίκτυπο της αλληλεπίδρασης των καταναλωτών. Είναι σαφές πως η δραστηριότητα των χρηστών – καταναλωτών στα Social Media επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά σε όλες τις πτυχές της δραστηριότητας μιας επιχείρησης. Σύμφωνα με τον διευθυντή σύνταξης του Social Media Influence, στο Ηνωμένο Βασίλειο, Warner Β, αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στον αριθμό των followers αλλά να αφουγκράζονται και να κατανοούν τον διάλογο των καταναλωτών που σχετίζονται με την αξία της δυναμικής παρουσίας της επιχείρησης στα Social Media.”.
H στρατηγική μέτρησης των Social Media από τις επιχειρήσεις θα πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένα στάδια και όχι σε παραδοσιακές και βραχυπρόθεσμες μετρήσεις. Τα πέντε στάδια είναι:

1. Concept (Ιδέα)
2. Definition (Καθορισμός)
3. Design (Σχεδιασμός)
4. Deployment (Ανάπτυξη)
5. Optimization (Βελτιστοποίηση)

Πιο συγκεκριμένα, ο καθορισμός της στρατηγικής των social media, ο οποίος αποτελεί κύριο
παράγοντα για την επίτευξη των στόχων, αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνικές πλατφόρμες μπορούν να αξιοποιηθούν, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η επικοινωνία με το κοινό-στόχο. Για αυτό το λόγο, είναι απαραίτητη η καταγραφή συγκεκριμένων κρίσιμων ερωτήσεων με στόχο τον προσδιορισμό της απόδοσης του προγράμματος και να εντοπιστούν τα Social Media που επηρεάζουν σημαντικά τους βασικούς δείκτες απόδοσης. Επίσης, θα πρέπει να προσδιοριστεί η προσέγγιση η οποία είναι κατάλληλη για τη βελτιστοποίηση των ενεργειών και να προσδιοριστεί επίσης η συχνότητα με την οποία θα εκτιμάται η απόδοση και το χρονοδιάγραμμα πάνω στο οποίο θα βασίζεται η διαδικασία βελτίωσης του προγράμματος.

Υπάρχουν τρεις βασικοί άξονες οργάνωσης που αφορούν την πολυπλοκότητα των social media.

Ο πρώτος πυλώνας αφορά στην προσέγγιση που θα υιοθετηθεί. Η προσέγγιση αφορά την παρακολούθηση των αναφορών και την αντίστοιχη ποιότητα των δημιουργών πλατφορμών στα social media. Η επιρροή των δημιουργών στο κοινό γίνεται σαφής από την επισκεψιμότητα και τα σχόλια καθώς και την συχνότητα τους. Επιπλέον, αν μια επιχείρηση θα πρέπει να έχει παρουσία στους ιστότοπους των social media, θα πρέπει να πραγματοποιείται από την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο διαδίδονται τα μηνύματα στους ιστότοπους αυτούς.

Ο δεύτερος άξονας για τον καθορισμό στρατηγικής με βάση τα social media είναι οι συζητήσεις. Η κατανόηση των θεμάτων συνομιλίας και σύνθεσης απόψεων. Αρχικά, πολύ σημαντικό είναι να παρατηρείται που επικεντρώνονται και στοχεύουν οι δημιουργοί του περιεχομένου, όσον αφορά στο brand και τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες και μετά να γίνει σαφές, αν τα σχόλια είναι θετικά ή αρνητικά. Με αυτό τον τρόπο, δίνεται βαρύτητα στους καταναλωτές και στις σχέσεις που δημιουργούνται μέσα από τις συζητήσεις και πως οι επιχειρήσεις μπορούν να επηρεάσουν τα θέματα που συζητούνται καθώς και τις αντιλήψεις των καταναλωτών.

Ο τρίτος και τελευταίος άξονας είναι τα αποτελέσματα τα οποία αφορούν τον εντοπισμό δεικτών δέσμευσης της συμπεριφοράς για πρόθεση αγοράς. Με τον εντοπισμό του τρόπου συμπεριφοράς μπορεί να μετρηθεί η οικονομική αξία των δραστηριοτήτων στα social media. Η μέτρηση των ενδιαφερόμενων αγοραστών (leads), για παράδειγμα εγγράφονται σε ένα είδος προσφοράς και καταγράφεται η πρόθεση αγοράς.

Ο σχεδιασμός στρατηγικής απαιτεί τον καθορισμό και την περιγραφή συγκεκριμένων μεθόδων και χώρων παρουσίας μιας επιχείρησης και οι τρόποι μέτρησης οι οποίοι χρησιμοποιούνται, σχετίζονται με τη δημιουργία πηγών δεδομένων και μεθόδων που περιγράφουν την απόδοση, την απαρίθμηση και τον εντοπισμό συγκεκριμένων μεθόδων παρακολούθησης και τρόπων παρέμβασης που είναι απαραίτητοι για τη συλλογή δεδομένων και τη δημιουργία, προσαρμογή και υιοθέτηση κατάλληλων εργαλείων μέτρησης της απόδοσης.

Τα εργαλεία εφαρμογών API είναι εξειδικευμένα εργαλεία τα οποία δίνουν τη δυνατότητα για δραστηριότητες που δεν παρέχονται στα κοινά προγράμματα, για παράδειγμα η πληροφόρηση για προφίλ ιδιωτικής πρόσβασης στο Facebook ή σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, υπάρχουν εργαλεία – λύσεις για την εύρεση αναλυτικών στοιχείων που αφορούν τα sites. Τα εργαλεία αυτά δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της συμπεριφοράς των επισκεπτών στο site μιας επιχείρησης. Αυτού του τύπου λύσεις αποτελούν το κύριο μέσο για να αναλυθούν και να μετρηθούν τα δεδομένα. Η συμπεριφορά των καταναλωτών μπορεί να καταγραφεί από τις μετακινήσεις των καταναλωτών – χρηστών από τους ιστότοπους των Social Media στα διάφορα sites των επιχειρήσεων.

Μετά το σχεδιασμό στρατηγικής ακολουθεί η ανάπτυξη, η οποία αφορά την εφαρμογή και την έναρξη του προγράμματος το οποίο θα διασφαλίσει την σωστή εκτέλεση και την ακριβή και συγκεκριμένη συλλογή δεδομένων απόδοσης. Σε αυτή τη φάση θα πρέπει να εξασφαλίζεται η ποιότητα των εργαλείων συλλογής δεδομένων, με βάση ότι οι αναφορές απόδοσης είναι ακριβείς και ολοκληρωμένες δημιουργώντας την υποδομή που είναι αναγκαία σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση των πηγών δεδομένων με σκοπό να ολοκληρωθεί ο πίνακας απόδοσης των Social Media για την επιχείρηση.

Η τελευταία φάση της στρατηγικής αφορά στη βελτιστοποίηση μέσα από τον έλεγχο απόδοσης των παραπάνω φάσεων και τυχόν εργαλείων βελτιστοποίησης τους .

Το κάθε πλάνο στρατηγικής μιας επιχείρησης για τα Social Media αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία στη δημιουργία αλλά και στην εκτέλεσή του. Θα πρέπει να είναι απλό, κατανοητό χωρίς μεγάλα λόγια.
Το πρώτο βήμα αφορά στην υλοποίηση των στόχων μέσα από τη διατήρηση των αξιών της επιχείρησης. Πιο αναλυτικά αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός της στρατηγικής θα πρέπει να ταυτίζεται κατά τουλάχιστον 70% με τις αξίες τις επιχείρησης.

Η δεύτερη φάση αφορά το γεγονός ότι θα πρέπει να καθοριστεί ότι βασικός στόχος του πλάνου δεν είναι μόνο η αναφορά στα οφέλη που θα έχει η επιχείρηση μέσα από τα Social Media αλλά μέσα από τις συζητήσεις με τους πελάτες – χρήστες θα πρέπει να είναι εμφανές ότι η επιχείρηση είναι ικανή στο να δίνει λύση σε διάφορα προβλήματα τους διαδίδοντας την παρούσα δυνατότητα και σε άλλους μελλοντικούς πελάτες. Με αυτό τον τρόπο, η επιχείρηση διατηρεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.

Η τρίτη πρόταση αφορά στο ότι θα πρέπει να γίνεται σαφές το Social Media Positioning της επιχείρησης μέσα από ένα σαφές κείμενο 140 λέξεων το οποίο θα ξεκαθαρίζει τους στόχους της επιχείρησης με την θέση της στα Social Media.

Η τέταρτη πρόταση, αφορά στον αριθμό των Social Media που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν από την επιχείρηση. Η επιχείρηση θα πρέπει να χρησιμοποιεί το πολύ πέντε Social Media γιατί η χρήση παραπάνω Social Media δεν έχει παραπάνω θετική επιρροή στην επιχείρηση δηλαδή θεωρείται περιττή και ανούσια.

Το επόμενο βήμα είναι η επιχείρηση να αποκαλύπτει στα Social Media την αληθινή διαδικτυακή της ταυτότητα και στοιχεία, αποκαλύπτοντας τους στόχους της με σκοπό να αποφεύγεται τυχόν απόρριψη από τους πελάτες.

Η έκτη και τελευταία πρόταση θεωρείται η πιο βασική και αφορά τον καθορισμό του Marketing budget. Πιο αναλυτικά, η συγκεκριμένη πρόταση αφορά στον καθορισμό χρόνου και κόστους της εφαρμογής και εκτέλεσης του πλάνου για τα Social Media καθώς και της απόσβεσής του.

Κλείνοντας, να τονίσουμε πως το παραπάνω πλάνο στρατηγικής και οποιοδήποτε άλλο πλάνο θα πρέπει να αποτελεί την βάση στην οποία θα στηρίζεται η εφαρμογή ενός προγράμματος Social Media Marketing, το οποίο θα πρέπει να διαμορφώνεται πάντα σύμφωνα με το είδος και τον τομέα δραστηριότητάς της επιχείρησης, τα χαρακτηριστικά αλλά και τους στόχους που έχει θέσει.

Μεθοδολογία ACT

Κάθε επιτυχημένη online στρατηγική Μάρκετινγκ θα πρέπει να έχει τη βάση της στην μεθοδολογία ACT. Η συγκεκριμένη μεθοδολογία είναι ένα απλό πλαίσιο προβολής και προώθησης μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο. Η μεθοδολογία ACT  είναι αυτή που βοηθάει ένα πρόγραμμα Social Media Marketing ή τα Social Media να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και πάνω σε αυτήν τη μεθοδολογία στηρίζουν την δραστηριοποίησή τους στα Social Media πολλές επιτυχημένες επιχειρήσεις.

O ρόλος των Social Media στο στάδιο της προσέλκυσης (attract) εντοπίζεται στην αξιοποίησή τους για την προσέλκυση νέων πελατών στην επίσημη ιστοσελίδα της επιχείρησης. Θα πρέπει να είναι σαφές πως η κεντρική και επίσημη ιστοσελίδα μιας επιχείρησης είναι η βάση όλων των «Online Marketing» δραστηριοτήτων της και το κεντρικό μέρος του Social Media Marketing.

Η μετατροπή (convert) που είναι το επόμενο χαρακτηριστικό της παρούσας μεθοδολογίας αναφέρεται στην μετατροπή ενός άγνωστου χρήστη σε καταναλωτή και έπειτα σε πελάτη. Ο άγνωστος παύει να θεωρείται άγνωστος τη στιγμή που πραγματοποιείται η εγγραφή του στην εταιρική ιστοσελίδα ή πραγματοποιεί σύνδεση με τη σελίδα της επιχείρησης σε κάποια από τα Social Media. Έτσι, ο άγνωστος θεωρείται καταναλωτής αφού «καρπώνεται» το περιεχόμενο και τις πληροφορίες που του προσφέρονται. Τα πλεονεκτήματα που αφορούν στην ιδιότητα του καταναλωτή, είναι πως ακόμα και αν δεν έχει πραγματοποιήσει καμία αγορά από την επιχείρηση, συνεχίζει να εκτίθεται στο brand name της, να δέχεται e-mails και newsletters από αυτήν ή να έχει τη δυνατότητα παρατήρησης των κοινοποιήσεων της στα Social Media. Σε βάθος χρόνου ενδέχεται ο καταναλωτής να μετατραπεί σε πελάτη. Έτσι σε αυτό το στάδιο της μετατροπής του καταναλωτή σε πελάτη, πρέπει κυρίως να επιδιώκεται να έρχεται ο χρήστης σε άμεση επαφή με την ιστοσελίδα, αφού αυτή αποτελεί το κύριο της εργαλείο. Είναι λοιπόν σαφές, τα Social Media στη συγκεκριμένη φάση, διαδραματίζουν βοηθητικό ρόλο.

Το τρίτο και τελευταίο στάδιο της μεθοδολογίας ACT είναι αυτό της μεταμόρφωσης (transform). Σε αυτό το στάδιο, οι marketers θα πρέπει να μετατρέψουν τις επιτυχίες τους στα Social Μedia σε μέσα προσέλκυσης πελατών. Η ουσία αυτού του σταδίου σχετίζεται στο ότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να μιμούνται, ειδικά με τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Έτσι και στα Social Media, το κοινό έχει την τάση να μιμείται τις ενέργειες των άλλων χρηστών – καταναλωτών και αυτό είναι ένα δεδομένο που θα πρέπει να αξιοποιηθεί από την επιχείρηση έτσι ώστε να αποκτήσει ένα πιστό κοινό και να πετύχει περισσότερες μετατροπές αγνώστων χρηστών σε καταναλωτές και φυσικά στο τέλος σε πελάτες.

Ελάτε μαζί μας για να χαράξουμε μια στρατηγική social media που θα επιτυγχάνει τους στόχους σας.

Μοιραστείτε το άρθρο